Pages

Friday, November 19, 2010

Saya sepasang kaca mata

Saya sepasang kaca mata yang diperbuat daripada plastik. Warna saya hitam dengan lining berwarna coklat. Saya selalu dikategorikan dalam area nerdy specs macam yang diperbuat famous oleh band America iaitu Weezer.

Saya dilahirkan di dalam sebuah kilang luar bandar di negara Jerman. Tidak, saya bukan produkt desa. Kebanyakkan kilang-kilang di Jerman memang diletakkan di luar kawasan bandar. Saya dilahirkan beberapa bulan lepas setelah dilakukan R&D (research and development) oleh sekumpulan pakar mata. Ya, memang begitu, di sini untuk membuat benda ringkas macam saya pun memerlukan R&D yang mengambil masa berbulan-bulan. Saya seterusnya dicopkan di bawah satu rantai perusahaan optik yang bernama Fielmann. Fielmann ni cawanganya ada di seluruh negara Jerman dan menjual pelbagai jenis kaca mata.

Pada suatu petang luruh yg hujan dan suhu di antara 3° dan 7° celcius, seorang perempuan Asia memasuki kedai dimana aku dijual. Aku tak suka rupa cermin mata dia. Macam Harry Potter. Sekarang kan musim Hary Potter tangah panas. Dia pun mencuba banyak cermin mata. Aku segan dengannya. Dia tak perasankan aku pun. Dia asyik nak cuba kaca mata lain yang berdesignkan Havana. Design Havana tu macam design 80an. Kalau kamu ingatlah. Zaman datuk nenek muda-muda dulu. Yang color coklat konon-konon marble effect. Contohnya sikat yang boleh dibeli di kedai runcit kampung. Ada design color macam leopard print olok-olok. Buruklah aku rasa. Kawan dia asyik kat kepadanya yang design sebegitu buruk. Tetapi dia engkar dengan suggestion kawan dia.


Sekian hampir dua jam dalam kedai itu, gadis tersebut mengabil dua kaca mata untuk membuat decision. Salah satu daripada pilihannya adalah adik aku yang berlining hijau. Aku amat cemburu dengan adik aku. Semasa ingin membuat keputusan, gadis tu mencuba kedua-dua kaca mata itu beratus-ratus kali. Aku pun dah naik mual sebab dia tengah mencuba kaca matanya dia depan kanta-kanta ku.

Tiba-tiba, dia perasan akan kehadiran ku. Goodbye Havana glasses! Dia pun keliru ingin memilihkan ku atau adikku. Dia pun mulai percubaan kaca matanya berulang-ulang kali. Aku seronok dapan melompat-limpat atas batang hidungnya walaupun penyet. Akhirnya gadis ini memilihku sebab dia kata aku menampakkan biji matanya lagi cerah. Yipee! So long adikku! Seronok aku.

Lama juga si gadis ini meninggu pakar mata tu untuk membuat pemariksaan sebab kedai sangat busy. Selepas membuat pemeriksaan, degree kerabunan gadis ini diketahui. Wah.. naik 0.15. mesti dia rajin tengok computer! Jangan kuathir si gadis! saya akan menolongimu. Pergi mampus la Harry Potter specs tu.


Harini aku diambil oleh si gadis ni setelah 3 hari aku dihantarkan ke klinik kanta. Wahh... tidakku sangka aku mempunyai tuan sekarang. Kaca mata lain dalam bilik dia sudah dia tidak hiraukan. Dia memilihku untuk mengantikan kaca mata ala-ala pelakon Korea dia yang sudah hilang permata dan skru (dahlah dia pergi sambungkan balik menggunakan paper clip! buruk sungguh.)

So sekarang saya adalah raja kaca mata di bilik gadis ini. yeahh!!

ps : semua orang cakap si gadis ini cantik memakaikan saya. Macam sexy Librarian. huahahaa

okay. Enough.
Yak, congrats on your chance in Auditing experience. This is for you. =) laugh at me.

5 comments:

Anonymous said...

yau!!! hahahaahahhaa!! gagal ba u...! so many mistakes here n there.. menolongi is not a word!!

berlining?? produkt?? hahahahhaa!!!

but A for the effort.. n thank u for the p/s.. i <3 u!! kacak ba ur specs... not bad.. n ya, time to put the harry potter specs aside. even the perempuan ya dah gunting rambut! habis kontrak.. hermione ka apa nama nya..

hahaahha!!!

Cairo said...

sekejap SAYA
sekejap AKU
*facepalm*

reeyau said...

fail T.T

Anonymous said...

harry potter scar on the right la darlin not on the right....hahaha.....so fanni ur essay....so jojak rojak...i likE!!!!

reeyau said...

on the right on the right. ahahaa.. fail. i cant put my scar on the left. i can get sued.