Pages

Monday, December 7, 2009

Apakah salahku??

Saya menulis post ini dalam Bahasa Malaysia sebab in case org putih membacanya.

Kita dilahirkan manjadi warga Malaysia menjadi penduduk benua Asia. Tapi apakah kesalah kita menjadi seorang Asian? Kita memang dilahirkan begitu. So, bermulalah ceritaku ini yang mengisahkan hidup aku sebagai bukan sahaja org Malaysia di negara omputih tetapi juga gadis berambut hitam, yang secara umumnya dilabelkan org Asia oleh omputih.

Sebagai warganegara Malysia, kita dididik dan diajar untuk menghormati orang lain tidak kira rupe, ada mata ke tidak, warna kulit dan warna-warna rambut (walaupun di Malaysia semua orang berlainan agama dan secara racistnya, berlainan kaum).

Tetapi di negara omputih, mereka memandang agak rendah level kita sebagai makhluk dunia. Oleh kerana itu, kita selalu dimaki. Beratus tahun dahulu mereka datang menyeksa kita dan membunuh nenek moyang kita. Tetapi kita masih mengatakan yang terbaik terhadap mereka. Ini bukan sahaja di Malaysia, malah di semua negera di benua Asia. Di China, Filipina dan lain-lain.

Di Malaysia, sebaliknya pulak. Sesiapa yang ada kawan yang berkulit putih atau berkahwin dengan orang berkulit putih, kita mengagung-agungkan kewujudan mereka. Pelik bukan?

Pada hari ini, saya duduk di kelas di kalangan budak-budak omputih. Dua budak Jerman di tepi saya tengah berborak-borak dan saya bepusing ke arah pintu (dan menghadap budak itu secara tidak langsung). Tiba-tiba budak laki tepi saya memandang saya dan berkata ''Scheiß Asien'' (taik betul orang asia dalam kata lain, Shit Asians).

W.T.F

Apakah tindakan dan perasaan anda jika anda berada di tempat saya?

Dengan itu, saya mengakhiri post blog ini dengan persoalan,
kenapa kita selalu memandang tinggi orang yang memijak-mijak kepala kita dan melayan kita lagi teruk dri anjing mahal mereka?

Omputih ni kulit je putih, otak cam haram perangai cam sial.

Terima kasih.

3 comments:

daveena said...

saye sungguh setuju dengan ayat terakhir kamu. i mean sebelum terima kasih itu la. huhu sbr ok. :)

nina said...

saya dpt rasakan apa yg kamu rasakan. bala ti mikir adep neh datuh, mikir adep neh bisiq (mentang2la anyit neh buda), pak sebenarnya bala ti la paling ceridak. budaya kuning!! bala ti bangga neh ngunah kayuh da kaii sipatut dog tunah, budo!

reeyau said...

dey suka menindas org kan? macamla perfect sangat. thn bila kita balik rumah org ckap waa.. duduk negara org putih n shit. suka la pandang tinggi. sik sedar diri oso.